Betere verwijzingen
Google is waarschijnlijk de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Het heeft een aanzienlijke invloed op de manier waarop mensen informatie, toepassingen, producten en diensten op internet vinden en gebruiken. Als marketeer heeft u wellicht gehoord van Google’s PageRank. Dit systeem maakt het mogelijk de meest relevante websites voor een bepaalde zoekopdracht te rangschikken en aan te geven.
Waarom zou u uw bedrijf op het web vermelden?
Een betere positie op Google is essentieel, maar u mag andere zoekmachines zoals Bing en YouTube niet verwaarlozen, vooral als u klanten in het buitenland wilt bereiken. Meer dan 79% van het wereldwijde marktaandeel is echter in handen van Google. Zorg dus dat uw bedrijf in de lijst wordt opgenomen, zodat uw producten of diensten bovenaan de lijst met zoekresultaten voor internetgebruikers verschijnen. Om ervoor te zorgen dat u op de eerste plaatsen wordt aangeboden aan potentiële klanten, kunt u gebruik maken van gratis Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Met SEO verschijnt uw site dankzij gratis technieken in de eerste zoekresultaten, terwijl SEA uw site bovenaan de resultaten plaatst dankzij betaalde zoekwoorden.
Uw Google-ranking verbeteren met behulp van klantbeoordelingen
Het beheren van uw online reputatie draait om het genereren van recensies en het winnen van gunst bij Google. Hoe meer positieve recensies uw bedrijf krijgt, hoe hoger het in de zoekmachine komt te staan. Het doel is om op de eerste paar pagina’s van de zoekmachine te staan, omdat de helft van alle klikken op de eerste paar pagina’s terechtkomt. Veel goede recensies genereren dus meer klikken en vervolgens meer verkopen. Zelfs als u een goede reputatie hebt bereikt, is het raadzaam om regelmatig te controleren wat mensen over u zeggen op het web, omdat dit in minder tijd kan veranderen. U moet zich onderscheiden van de 1,9 miljard websites die er zijn.
Beheer van klantbeoordelingen voor meer zichtbaarheid
Het is mogelijk om uw klanten te vragen recensies over uw bedrijf achter te laten op openbare platforms zoals Google Maps. Het nadeel is dat nepklanten en concurrenten u vrijelijk negatieve beoordelingen kunnen geven op deze websites. U kunt natuurlijk ook klantbeoordelingen verzamelen met behulp van online vragenlijsten en deze op uw eigen website plaatsen. Mensen kunnen echter achterdochtig zijn over de waarheidsgetrouwheid van deze beoordelingen als u geen gebruik maakt van een ander bedrijf. Meer dan de helft van de consumenten zegt meer gerustgesteld te zijn door de betrouwbaarheid van beoordelingen van onafhankelijke derden. Een onafhankelijke betrouwbare derde partij helpt u de geloofwaardigheid van klantbeoordelingen te vergroten. Deze moet aan een bepaalde standaard voldoen en verzamelt en publiceert alle klantbeoordelingen van uw bedrijf zonder onderscheid op Google en op uw website. Het voordeel van deze optie is dat de beoordelingen worden getraceerd, zodat valse beoordelingen worden uitgesloten.