De prospect geruststellen
We hebben allemaal onze eigen gewoontes, onze favoriete restaurants, onze vertrouwde winkeliers, onze huisarts, onze loodgieter, onze kapper, … maar of we nu in onze regio zijn of op reis, soms zijn we op zoek naar een nieuwe professional of een nieuwe plek om uit te gaan.
In dit geval kiezen we niet willekeurig: mond-tot-mondreclame, de getuigenissen van onze vrienden zullen ons leiden, maar ook, steeds meer, de recensies en getuigenissen die op Google, Facebook, Tripadvisor, … worden achtergelaten.
“97% van de mensen kijkt naar recensies voordat ze hun leverancier kiezen”
Als wij dit doen, twijfel er dan geen seconde aan dat uw toekomstige klanten hetzelfde zullen doen. Uw reputatie is uw echte troef en de beste verkoper die er is.
Dus hoe houdt u het goed of verbetert u het om uw toekomstige klanten gerust te stellen?
1/ Laat teleurgestelde klanten hun ontevredenheid elders dan op het internet uiten
We hebben allemaal “off”-dagen en soms lijden onze prestaties daaronder. Als u een klant gemakkelijk laat weten wat hem misschien heeft teleurgesteld in uw dienstverlening, en als u deze opmerking met professionaliteit, welwillendheid en nederigheid behandelt, is de kans groot dat deze teleurgestelde klant zich belangrijk, begrepen en gehoord zal voelen. U smoort elk verlangen om hem te kleineren in de kiem en zorgt ervoor dat hij u een tweede kans wil geven.
Bovendien weet u zo wat u moet verbeteren (of het nu gaat om uw aanbod of het gedrag van uw medewerkers) zonder dat u dat ontdekt tijdens een vernietigende recensie op Google.
2/ Het vergemakkelijken van het indienen van positieve getuigenissen
Elke inspanning is een excuus om uit te stellen en te vergeten. Stel u voor: uw klant is in uw winkel/restaurant/kantoor en hij vertelt u hoe blij hij is met uw service. Hoe krijg je hem zover dat hij deze tevredenheid omzet in een testimonial die maanden of jaren meegaat?
Een systeem waarmee hij in twee klikken en een paar seconden een recensie kan achterlaten op Google of Facebook geeft uw reputatie een ongekende boost.
3/ Positieve getuigenissen waarderen en belonen
Klanten weten dat uw reputatie de kern vormt van uw huidige en toekomstige succes. Ze mogen dan van u houden, ze nemen zelden de tijd om zelf positieve feedback te geven op recensieplatforms. Soms volstaat een eenvoudige aanmoediging om dat gratis te doen. Soms is een kleine gift of toekomstige korting nodig. Maar in ieder geval is het waarderen van het delen van hun recensie essentieel. Wij bieden u een aantal hulpmiddelen om hen eraan te herinneren hoeveel u op hen rekent en om hen aan te moedigen u dat extra zetje te geven dat hen slechts een paar seconden van hun tijd kost, maar dat u na verloop van tijd als geen ander zal doen groeien.
Gemiddeld wordt geschat dat 200 recente positieve beoordelingen op Google, met weinig of geen negatieve beoordelingen de verkoop verdubbelt.
Tot besluit :
In uw verzorgingsgebied zijn er duizenden potentiële klanten die u niet kennen, die slechts een paar korte woorden over uw reputatie hebben gehoord. Ze zijn nieuwsgierig om uw aanbod te testen, maar tegelijkertijd willen ze geen slechte tijd hebben of hun geld uitgeven aan een slechte service.
Wij bieden u de mogelijkheid om uw bestaande klanten voor u te laten overtuigen van uw ernst en de kwaliteit van wat u aanbiedt, terwijl u de negatieve recensies van uw Facebook, Google, Tripadvisor pagina houdt.
94% van de mensen heeft afgezien van een aankoop na het lezen van een negatieve recensie. Wat doet u? Laten we ze gaan of stellen we ze gerust?